Eseu despre personaje dostoievskiene. Referire la nuvela lui F.M. Dostoievski „Omul dedublat” din volumul „Nopţi albe”, Editura pentru Literatură, București, 1969. Este un text din perioada tinereții lui Dostoievski: un mic funcționar, Iakov Petrovici Goliadkin, constată într-o bună zi că un individ identic, purtând același nume, se infiltrează în mica sa lume, uzurpându-i practic viața. Scrisă în perioada în care Dostoievski era încă influențat de Gogol, „Omul Dedublat”, prezintă confruntarea dintre Goliadkin și dublura sa și ilustrează cu umor negru și multă candoare tensiunea inevitabilă dintre eul nostru intim și persona; acea persona despre care Jung spunea că e o mască sub care ne înfățișăm celorlalți în maniera în care ne-am dori să fim percepuți în societate și care e, de fapt, rezultatul strădaniei noastre de a adapta eul intim la lumea în care trăim. Masca lui Goliadkin se fisurează în urma presiunilor unei societăți birocratice căreia eroul nostru nu i se mai poate adapta decât rupându-se el însuși în două: în ceea ce este, de fapt, și ceea ce și-ar dori să fie în ochii celorlalți.
Tip și Denumire fișier:
00535-Ateneu-2015-06-22.pdf
LDR:01835naa1 2200157 450
001
211381
100$a
20200905 m 1rumy03010101ba
101
0
$a
rum
102$a
RO
200
1
$a
Prin subteranele dostoievskiene (38). „Dublul” dostoievskian (II)
$f
Ion Fercu
$e
Cogito
209$a
1969
219$a
2015
330$a
Eseu despre personaje dostoievskiene. Referire la nuvela lui F.M. Dostoievski „Omul dedublat” din volumul „Nopţi albe”, Editura pentru Literatură, București, 1969. Este un text din perioada tinereții lui Dostoievski: un mic funcționar, Iakov Petrovici Goliadkin, constată într-o bună zi că un individ identic, purtând același nume, se infiltrează în mica sa lume, uzurpându-i practic viața. Scrisă în perioada în care Dostoievski era încă influențat de Gogol, „Omul Dedublat”, prezintă confruntarea dintre Goliadkin și dublura sa și ilustrează cu umor negru și multă candoare tensiunea inevitabilă dintre eul nostru intim și persona; acea persona despre care Jung spunea că e o mască sub care ne înfățișăm celorlalți în maniera în care ne-am dori să fim percepuți în societate și care e, de fapt, rezultatul strădaniei noastre de a adapta eul intim la lumea în care trăim. Masca lui Goliadkin se fisurează în urma presiunilor unei societăți birocratice căreia eroul nostru nu i se mai poate adapta decât rupându-se el însuși în două: în ceea ce este, de fapt, și ceea ce și-ar dori să fie în ochii celorlalți.
463$0
211146
$b
hârtie
$c
Bacău
$d
2015
$g
director: Carmen Mihalache
$h
An 52, Nr. 550 (iun. 2015)
$o
revistă de cultură
$p
24 p.
$t
Ateneu
$v
An 52, Nr. 550 (iun. 2015)
470
0
$c
Bucureşti
$d
1969
$f
F.M. Dostoievski
$p
457 p.
$t
Nopţi albe ; Oameni sărmani ; Omul dedublat
$n
Editura pentru Literatură
$g
traducere de Xenia Stroe și Nicolae Ganea
$g
prefață de Mircea Ciobanu
$s
Colecția Biblioteca pentru Toți; 501
600
0
$3
18513
$a
Dostoevskij
$b
Fedor Mihailovich
$f
1821-1881
606$3
82780
$a
Literatură rusă
$3
113615
$x
Critică și istorie literară
606$3
75607
$a
Scriitori ruşi
$3
119786
$z
Sec. XIX
606$3
63079
$a
Nuvele
$3
66334
$x
Personaje literare
$3
116498
$x
Interpretări critice
608$3
113136
$a
Articol
608$3
114285
$a
Eseu
700
0
$3
61503
$a
Fercu
$b
Ion
$f
1952-
801
3
$a
RO
$b
BJBC
$g
unimarc
$2
udc
856
#
$f
00535-Ateneu-2015-06-22.pdf
990$a
Angela Iuliana Onciu